Bio


(Curriculum italiano)
Proveniente da una famiglia di musicisti, Gian Vito Tannoia inizia  giovanissimo (5 anni) lo studio della fisarmonica con suo padre Sandro, che lo porta a vincere i più importanti Concorsi nazionali e internazionali di fisarmonica-bayan.

A 14 anni affianca lo studio dell’organo (Conservatorio di Bari), risultando unico organista italiano finalista al  Pražské jaro di Praga (1989, in commissione H. Haselböck) e al  Dublin International Organ Competition (1995, in commissione Ph. Lefebvre). Vince anche il 1° premio al  Corso Internazionale di improvvisazione (in commissione J. Galard) e il 2° premio al  Concorso Nazionale di organo antico a Rodi Garganico (in commissione L. Celeghin).

Musicista di ampia formazione, grazie  agli studi musicologici  (laurea in lettere con lode, e in teologia) e musicali (diplomi di fisarmonica, organo e composizione organistica), si è perfezionato con Tagliavini, Radulescu, Salvatori, Vogel, Planyavsky, Saorgin, Hakim, Essl, Klinda (Musikhochschule di Monaco di Baviera) e in Composizione con Teresa Procaccini (Roma).

Nel 2004, in Germania, la critica del  Main Post esprimeva entusiastici consensi sulla sua musicalità, unitamente al celebre compositore Petr Eben che a Praga gli ha inviato una dedica scritta dopo l’originale interpretazione di Laudes.

Interprete apprezzato da prestigiose orchestre internazionali:  Symphony Orchestra of India (Mumbai),  Orquesta Sinfónica Municipal de Caracas, Orchestra da camera di Ravenna,  Moldovan State Television Orchestra, è regolarmente invitato, come solista, in  Asia (Tata-Theatre of Mumbay-India, St. Saviour in Jerusalem),  Europa (London Westminster Cathedral, Manchester, Hamburg-Boizenburg, Würzburg, Farnborough, Barcelona, Paris, Warsaw), e  America.

Attualmente, in qualità di fisarmonicista esegue le proprie composizioni (concerti n. 1, n. 2, n. 3, in versione solistica e con orchestra sinfonica o da camera), suonando uno strumento appositamente costruito dalla Zonta (Bielorussia).

Al suo attivo: pubblicazioni di libri, saggi, composizioni e conferenze in Università (Evora-Portogallo, Caracas-Venezuela, Lateranense-Roma/Vaticano). Ha eseguito l’opera integrale organistica di Messiaen, Liszt, Mozart.

Svolge con passione attività didattica nonché di coordinamento dei Corsi Accademici nel Conservatorio di Matera (vincitore del concorso a cattedra per esami del 1990 a Trieste) oltre ad essere “Catedrático de honor” nella  Universidad Católica de Caracas (Venezuela).


(english)
Born in a family of musicians, Gian Vito Tannoia starts off at 5 with the practice of the accordion with his father Sandro, who brought him to succeed in the most important national and international accordion (Bayan)competitions.

At 14 he approaches also the organ practice; solo Italian finalist organ player at the Pražské jaro in Prague (1989, chairing H. Haselböck) and at the Dublin International Organ Competition (1995, chairing Ph. Lefebvre), he was awarded the first prize at the International Course of Improvisation (chairing J. Galard) and the second prize at the National Competition of Italian Ancient Organ at Rodi Garganico (chairing L. Celeghin). 

Considered a musician with a comprehensive background thanks to his musicological studies (Laurea – Italian degree in Literature, top mark “cum Laude” and Theology degree) and music studies (diplomas in accordion, organ and organ composition), Gian Vito Tannoia specialised with Tagliavini, Radulescu, Salvatori Vogel, Planyavsky, Saorgin, Hakim, Essl, Klinda-Musikhochschule in Munich). He also studied composition with Teresa Procaccini (Rome).

In 2004 the music critic of the “Main Post” praised his amazing musicality. Even Petr Eben, well renowned composer, congratulated with Gian Vito in 1989 with personally dedicated written words, after his unique interpretation of Laudes in Prague.  

Prestigious symphonic and chamber orchestras appreciate his talent: Synphony Orchestra of India (Mumbai), Orquesta Sinfónica Municipal de Caracas, Orchestra da Camera di Ravenna, Moldovan State Television Orchestra. Gian Vito is regularly called to perform in rehearsals and concerts on famous organs in Asia (e.g. Tata-Theatre of Mumbai–India, St. Saviour in Jerusalem), Europe (e.g. London Westmister Cathedral, Hamburg-Boizemburg, Würzburg, Farnborough, Barcelona, Paris, Warsaw) and America.

Currently, as accordion player, he performs his own compositions (concert n. 1, 2 and 3 both in “solo” version and with symphonic or chamber orchestra) playing an instrument specifically designed and built for him by Zonta (Bielorussia).

He published books, essays, organ compositions and lectures in various Universities (e.g. Evora, Portugal;  Caracas, Venezuela and  Lateranenses, Roma/Vaticano).  He performed the integral organ works of Messiaen, Liszt and Mozart.  He passionately teaches at the Music School (Conservatorio) of Matera where he is coordinator of the academic courses (he won the national competition for the school chair in 1990, after examination in Trieste) and he is “Catedrático de Honor” at the Universidad Católica de Caracas (Venezuela).

With each succeeding page, her official assurance eyes got bigger

Print Friendly, PDF & Email